Jesteś na zwolnieniu a nie dostałeś zasiłku? Sprawdź, co może być powodem

Wiadomości
Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zgłosiło się ostatnio wielu klientów pytających o to, dlaczego nie otrzymali zasiłku za okres zwolnienia lekarskiego. Zapomnieli o tym, że gdy zasiłek wypłaca ZUS, a nie pracodawca, to potrzebny jest jeszcze wniosek.

– Do lokalnych placówek ZUS zgłosiło się niedawno wielu zaniepokojonych klientów. Nie otrzymali z ZUS zasiłku chorobowego i dopytywali jak długo potrwa wypłata – informuje Piotr Olewiński, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa mazowieckiego. – Byli nieświadomi tego, że gdy płatnikiem świadczenia jest ZUS, a nie pracodawca, to potrzebny jest jeszcze wniosek. Wdrożenie elektronicznych zwolnień lekarskich nie zmieniło przepisów w tym zakresie. Ostatnie przypadki wskazują, że istnieje ogromna potrzeba zwrócenia na to uwagi – wyjaśnia.

Kto składa wniosek o wypłatę zasiłku?
Pracodawca
Dodatkowy formularz należy złożyć w mniejszych firmach (tj. zgłaszających do ubezpieczenia chorobowego nie więcej niż 20 ubezpieczonych). Gdy do przedsiębiorcy prowadzącego taką
firmę wpłynie elektroniczne zwolnienie lekarskie pracownika, to powinien przekazać do ZUS
wystawione przez siebie zaświadczenie płatnika składek Z-3, które ZUS traktuje jako wniosek o zasiłek dla pracownika. Analogicznie będzie w przypadku zleceniobiorców zgłoszonych do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. W ich przypadku pracodawca przekazuje jednak dokument Z-3A.
Osoba prowadząca działalność gospodarczą
Przedsiębiorca, który jest zgłoszony do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego oraz
otrzymał zwolnienie lekarskie, powinien złożyć wniosek o wypłatę swojego zasiłku. Jest tak
niezależnie od wielkości firmy. Można wykorzystać druk zaświadczenia płatnika składek Z-3b
lub wniosek o zasiłek chorobowy ZAS-53.
Osoba po ustaniu zatrudnienia
Wniosek o wypłatę zasiłku powinien złożyć również były pracownik, który pobiera zasiłek po
ustaniu zatrudnienia. Wniosek może mieć dowolną formę. Można np. użyć druku ZAS-53
lub wydruku elektronicznego zwolnienia lekarskiego.
Wymagane dokumenty można złożyć elektronicznie. Wystarczy posiadać bezpłatny profil na
Platformie Usług elektronicznych ZUS (www.pue.zus.pl). Do wysłania tych dokumentów nie
jest potrzebny podpis elektroniczny.
Materiały informacyjne dla płatników składek i ubezpieczonych dotyczące zasad
postępowania przy ustalaniu prawa i wypłaty zasiłków na podstawie e-ZLA znajdują się w
placówkach oraz na stronie internetowej ZUS.

Dodaj komentarz

Nasz Ciechanów

Lokalny portal informacyjny.

Bądź na bieżąco