Matki-Polki nie mają czasu na pracę zawodową

Wiadomości

Opieka nad dzieckiem to dla ponad 37 proc. kobiet z woj. mazowieckiego główna bariera podjęcia przez nie pracy. Ponad 22 proc. pań wskazuje na brak kontaktów i znajomości, a 21,7 proc. pozostaje nieaktywnych zawodowo przez zajmowanie się domem.Ponad jedna trzecia kobiet biernych zawodowo z Mazowsza jest gotowa podjąć pracę, a poszukuje jej niemal 41 proc. respondentek. Co więcej, zasiłek dla bezrobotnych pobiera zaledwie 3,6 proc. kobiet. Średnie oczekiwane przez kobiety z woj. mazowieckiego wynagrodzenie netto wynosi 2630 zł.

Obowiązki rodzinne sprawiają, że Polki pozostają nieaktywne zawodowo. Jednocześnie, jak deklarują kobiety, sytuację mógłby zmienić częściej stosowany elastyczny czas pracy – wynika z nowego raportu Deloitte „Ukryty potencjał polskiego rynku pracy. Kobiety nieaktywne zawodowo”, przygotowanego na zlecenie Coca-Cola w ramach Forum Rynku Pracy Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Blisko 4 mln Polek w wieku 20-64 lat, które nie pracują, stanowi realny potencjał polskiej gospodarki. 34 proc. z nich zajmuje się jednak domem czy opiekuje innymi członkami rodziny.  Odsetek biernych zawodowo jest w Polsce wyższy od średniej unijnej. Przeciętnie w krajach Unii Europejskiej 29 proc. kobiet jest poza rynkiem pracy.

Tym, co mogłoby skłonić Polki do podjęcia aktywności zawodowej, jest elastyczny czas pracy. Wskazało tak ponad 50 proc. kobiet. Atrakcyjna staje się także praca na część etatu ze względu na rosnące płace-według 25 proc. W dalszej kolejności są takie rozwiązania jak zwiększenie dostępności żłobków i przedszkoli – 20 proc., pomoc od pozostałych członków rodziny – 13 proc. oraz więcej wolnych dni w tygodniu – 12 proc. Co ważne, same kobiety są gotowe podjąć pracę, bo aż 72 proc. z nich zaakceptowałaby pracę wymagającą nauczenia się nowych umiejętności.

Kolejną najczęstszą przyczyną dezaktywizacji jest brak ofert pracy w okolicy, w której mieszkają zapytane kobiety – wskazuje na to 19-31 proc. kobiet.

Będąc poza rynkiem pracy, kobiety nie przestają jednak wierzyć w siebie – 52 proc. biernych zawodowo kobiet uważa, że znalazłaby pracę w momencie, w którym zaczęłyby jej szukać.
Wsparcie na samym początku drogi zawodowej jest bardzo ważne, dlatego w ramach globalnego zobowiązania, w październiku 2016 r. Coca-Cola w partnerstwie z Fundacją Sukcesu Pisanego Szminką zainaugurowała program „Sukces TO JA”. Jego celem jest zwiększenie aktywności zawodowej kobiet poprzez dostarczenie im praktycznej wiedzy
z zakresu kreowania kariery oraz tworzenia własnego biznesu. Podczas dwóch edycji programu, poprzez kursy online oraz bezpośrednie spotkania z trenerami, odbywającymi się cyklicznie w całej Polsce, udało się już przeszkolić blisko 10 000 kobiet.

Dodaj komentarz

Nasz Ciechanów

Lokalny portal informacyjny.

Bądź na bieżąco