Samorządy dostaną ponad 27 mln zł dotacji na wydawanie elektronicznych dowodów osobistych; pierwsze e-Dowody mają być wydane w marcu; w Sejmie ruszyły prace nad projektem.
Dowód osobisty z warstwą elektroniczną ma pozwolić: potwierdzać tożsamość online; składać podpis elektroniczny; potwierdzać obecność posiadacza dowodu osobistego w zewnętrznych systemach teleinformatycznych, w tym w systemach służby zdrowia; przekraczać granice przez automatyczne bramki na lotniskach w UE.
Jak uzasadnia MSWiA, e-Dowód ma być bezpiecznym i bezpłatnym narzędziem do upowszechnienia komunikacji elektronicznej obywateli z administracją. Obecnie jest to możliwe za pomocą Profilu Zaufanego i podpisu kwalifikowanego, jednak – zauważa MSWiA – liczba osób posiadających te narzędzia jest stosunkowo niewielka.
Polska jest również jednym z niewielu krajów UE, gdzie nie wydano jeszcze dowodu z warstwą elektroniczną.
E-dowód ma być wyposażony w środek identyfikacji elektronicznej, nazwany „profilem osobistym”. Potwierdzenie tożsamości w usługach online w praktyce będzie wymagało przyłożenia nowego dowodu do czytnika oraz wpisania znanego wyłącznie posiadaczowi dowodu kodu PIN. Na podobnej zasadzie składany ma być podpis elektroniczny.
Źródłem finansowania dowodu osobistego z warstwą elektroniczną jest budżet państwa. Zaplanowana z tego tytułu dotacja dla urzędów gmin na zadania zlecone przez administrację rządową ma wynieść 27 mln 330 tys. zł w ciągu 10 lat.
Gdyby do końca marca 2019 r. Polsce nie udało się wdrożenie elektronicznych dowodów osobistych musielibyśmy zwrócić do unijnej kasy ok. 148 mln zł.
MSWiA zapewnia, że z powodu wprowadzenia w urzędach gmin obsługi dowodu z warstwą elektroniczną nie jest tam wymagana wymiana sprzętu informatycznego, gdyż obsługa dowodu osobistego z warstwą elektroniczną będzie prowadzona z wykorzystaniem już istniejących systemów informatycznych – aplikacja Źródło.